Specialklinikken Rebild Aps

City Centret 29, 9530 Støvring, Danmark

Chokbølgeterapi

Chok- og trykbølge

Chok- og trykbølger er to energiformer, som fysisk set er meget forskellige, og  dermed har de forskellige virkninger på kroppens væv. Begge bølgeformer er meget anvendelige i behandling af forskellige tilstande.

Chokbølge / ESWT:

Chokbølger, som er enkelt stående lydbølger, også kaldet ESWT (Extracorporeal Shock Waves), kan overføre disse chokbølger til kroppens væv og celler.

Når kroppens væv og celler udsættes for påvirkning af lydbølger, sker der en markant øgning af cellernes aktivitet og det ekstracellulære væske flow – dvs. den væske i kroppen, som ligger udenfor selve cellen nemlig blodplasma og lymfevæske.

Forskning har vist, at effekten af specielt ESWT er effektiv for kroppens celler og skadet væv heles meget hurtigere, end hvad der normalt er kendt. Dette skyldes netop den unikke effekt, som ESWT har på det ekstracellulære væske flow.

Fokuserede lydbølger:

• Fokuseres i punkter i bestemte dybder i legemet med justerbar intensitet målt i mJ/mm2
  • Kan ramme mål i kroppen ned til en dybde af 10 cm
  • Påvirker mål området lokalt
  • Påvirker blodkar og lymfekar ved at forøge gennemløbet
  • Påvirker ekstracellulære flow, og forøger cellernes stofskifte
  • Kan opløse kalkformationer i fx muskelvæv, ledkapsler og sener
  • Kan standse inflammationstilstande i ledsække, ledkapsler og andet væv
  • Skånsom, men yderst effektiv behandlingsform

Trykbølger, også kaldet RPWT (Radial Pressure Wave Therapy), virker gennem overførsel af perkussion eller små slag fra hudens overflade og ind i kroppens væv. Trykbølger adskiller sig markant fra chokbølger ved kun at have sin virkning fra hudens overflade og ned til max 2 cm dybde, hvorimod chokbølger kan målrettes til behandling ned til 10 cm dybde. Trykbølger udmærker sig ved at have en blødgørende effekt på kroppens væv og øger blodgennemstrømningen i de øvre lag. Trykbølger anvendes her på klinikken udelukkende som supplement til chokbølgeterapi.

Trykbølger / RPWT:

• Spreder bølgerne som en vifte og da energioverførslen sker via perkussion (slag), giver de ikke den samme effekt som ESWT
  • Bruges på huden ned i ca. 1-2 cm dybde
  • Påvirker et bredt område som øger blodcirkulationen.
  • Er effektiv til blødgøring af arvæv
  • Kan øge tømning af affaldsstoffer fra cellestofskiftet i de øvre hudlag
  • Kan give effektiv ”massage” af musklernes celler

Patienterne der behandles med chokbølger og trykbølger, oplever behandlingen på forskellige måder. Nogle patienter kan opleve smerte, mens behandlingen foregår specielt i led på fingre, tæer, albue, håndled, fodled og knæ. Smerterne er kortvarige og forsvinder så snart behandlingen ophører. Oftest forsvinder smerterne allerede under behandlingen.

Behandlingsforløbet

Hos Specialklinikken Rebild sker alle behandlingsforløb på baggrund af en faglig præcis og omhyggelig stillet diagnose. Vi ser kroppen som en helhed og undersøger derfor hele strukturer. Skader opstår oftest i bevægelse, og årsagen skal derfor også findes i bevægelse.

Alle forløb indledes med en forundersøgelse, som altid består af en grundig fysisk undersøgelse, hvorunder der kan høre ultralydsscanning, røntgen, flouroskopi og evt. MR scanning.

Herefter behandles der, afhængigt af den individuelle diagnose, med enten kiropraktik, chokbølger samt evt. trykbølger og kompressionsbehandling.

Patienten vil oftest, allerede efter første behandling, føle en væsentlig positiv forandring, både i bevægelsesfunktionen og i reduktion af smerter. Patienten rådes til at drikke vand efter behandlingerne for at øge den tilgængelige væskemængde i kroppens væv, hvilket hjælper til at ”skylle” cellernes affaldsstoffer ud. Der gives individuelle råd og vejledning til, hvilke øvelser der vil gavne patienten under og efter behandlingsforløbet

Chokbølge- og trykbølgebehandlinger har ingen dokumenterede bivirkninger